Урок "Методи та засоби астрономічних досліджень."


Тема заняття:

Методи та засоби астрономічних досліджень.
Мета заняття:
сформувати уявлення про астрономічні спостереження та їхні особливості;довести, що за допомогою спостереження електромагнітного випромінювання астрономи отримують інформацію про космічні події;
вивчити, як за допомогою кількох лінз можна самому створити телескоп-рефрактор;
оцінити необхідність побудови великих телескопів;
дізнатись про методи реєстрації електромагнітного випромінювання в невидимій частині спектра.
Тип заняття:
комбіноване заняття.
Методи навчання:
розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація.
Наочні посібники:
телескопи, біноклі, комп’ютерні програми, фотографії, презентація.
Література:
Пришляк М.П. Астрономія: Підручник для 11 класу для загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: «Академперіодика», 2008.

Климишин І.А. Крячко І.П. Астрономія: Підручник для 11 класу для загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Знання України, 2003.
Структура та зміст заняття
І. Організаційна частина
Перевірка готовності  групи до заняття, відмічання відсутніх.
ІІ. Аналіз самостійної роботи.
Оголошення результатів виконання роботи  та розбір завдань, які викликали  у учнів  труднощі під час їх виконання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка домашнього завдання.
  • Перевірку виконання практичних завдань проводжу коментуванням з місця.
  • Перевірку засвоєння теоретичного матеріалу проводжу методом індивідуальної бесіди за запитаннями:
  1. Що таке планетні конфігурації?
  2. Що таке сидеричний період? Синодичний?
  3. Згідно яких законів рухаються космічні об’єкти?
  4. Який із законів Кеплера визначає форму орбіти планет?
  5. Сформулюйте ІІ закон Кеплера?
  6. Яку залежність виражає ІІІ закон Кеплера?
  7. В чому полягає суть закону всесвітнього тяжіння?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Важливу інформацію про те, що діється далеко за межами Землі, доносять до нас потоки космічних променів і нейтрино. Як вловити, зареєструвати та зберегти дану інформацію? Як вивчити природу космічних тіл? Напевно, що для вивчення явищ і процесів, що відбуваються в таких далеких об’єктах, потрібні потужні надчутливі реєструючі пристрої.
V. Повідомлення теми, мети, плану вивчення теми.
План вивчення теми
  1. Що вивчає астрофізика?
  2. Закони випромінювання абсолютно чорного тіла.
  3. Визначення температури космічних тіл.
  4. Астрономічні спостереження неозброєним оком.
  5. Схема телескопа-рефрактора.
  6. Збільшення телескопа.
  7. Схема телескопа-рефлектора.
  8. Основи спектрального аналізу.
  9. Електронні приймачі випромінювання.
VІ. Вивчення нового навчального матеріалу
Астрофізика  вивчає будову космічних  тіл, фізичні умови на поверхні та всередині тіл, хімічний склад джерела енергії тощо
Чорне тіло поглинає всю енергію, яка падає на його поверхню пере випромінює в навколишній простір, але в іншій частині спектра.
Роздільна здатність ока, або гострота зору, — це спроможність розрізняти об’єкти певних кутових розмірів. Встановлено, що роздільна здатність ока людини не перевищує 1′.
Більшість космічних об’єктів ми не можемо спостерігати неозброєним оком, бо його можливості обмежені. Телескопи (грец. tele – далеко, skopos - бачити) дозволяють нам побачити далекі небесні світила або зареєструвати їх за допомогою інших приймачів електромагнітного випромінювання — фотоапарата, відеокамери.
За конструкцією телескопи можна поділити на три групи:
  • рефрактори (латин, refractus — заломлення), або лінзові телескопи;
  • рефлектори (латин, reftectio — відбиваю), або дзеркальні телескопи;
  • дзеркально-лінзові телескопи.
Рефрактор — телескоп , у якому для створення зображення використовують лінзи.
Рефлектор — телескоп, у якому для створення зображення використовують увігнуте дзеркало.
Для реєстрації електромагнітного випромінювання в радіодіапазоні (довжина хвилі від 1 мм і більше) створені радіотелескопи, які приймають радіохвилі за допомогою спеціальних антен і передають їх до приймача. Існують два типи радіотелескопів – рефлекторні та радіоґратки.
VІІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Фронтальна бесіда за запитаннями:
1. Що вивчає астрофізика?
2. Для чого вводять поняття абсолютно чорного тіла? Чи існують в природі такі тіла?
3. Які типи телескопів використовують в астрономії і хто першим сконструював кожен із них?
4. Де розташовано найбільші телескопи?
VІІІ. Висновки, підбиття підсумків заняття.
Астрономія з оптичної науки перетворилася у всехвильову, бо основним джерелом інформації про Всесвіт є електромагнітні хвилі та елементарні частинки, які випромінюють космічні тіла, а також гравітаційні та електромагнітні поля, за допомогою яких ці тіла між собою взаємодіють. Сучасні методи астрофізичних досліджень дають можливість отримувати інформацію про далекі світи, і ми навіть спостерігаємо події, що відбувалися в далекому минулому мільярди років тому. Тобто за допомогою сучасних астрономічних приладів ми можемо мандрувати не тільки в просторі, але й у часі.
ІХ. Домашнє завдання: П: § 6;  № 1, 3, 4-7, 10.

Комментариев нет:

Отправить комментарий