Земля і Місяць. Планети земної групи.


Тема заняття:

Земля і Місяць. Планети земної групи.
Мета заняття:
узагальнити та поглибити знання про Землю як планету;з’ясувати можливі причини змін клімату на Землі;сформувати поняття про особливості будови та руху Місяця;
пояснити причини припливів і відпливів;
виявити причину зміни фаз Місяця;
обчислити період повторення затемнень Сонця та Місяця;
пояснити принцип поділу планет на дві групи;
дати учням відомості про планети земної групи та їхні основні характеристики;
сформувати уявлення про унікальність умов нашої планети для виникнення та існування життя;
переконати учнів у необхідності збереження природи на Землі, бо в Сонячній системі немає іншої планети, на яку ми могли б переселитись у разі якоїсь екологічної катастрофи.
Тип заняття:
засвоєння нових знань.
Методи навчання:
розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація.
Наочні посібники:
глобуси планет, карти планет, комп’ютерні програми, фотографії..
Література:
Пришляк М.П. Астрономія: Підручник для 11 класу для загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: «Академперіодика», 2008.

Климишин І.А. Крячко І.П. Астрономія: Підручник для 11 класу для загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Знання України, 2003.
Структура та зміст  заняття
І. Організаційна частина
Перевірка готовності  групи до заняття, відмічання відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Для того, щоб з’ясувати місце Землі в Сонячній системі, робимо стислий огляд будови й основних складових Сонячної системи.
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вивчивши дану тему ми дізнаємося чим відрізняються дві групи планет та які умови існують на поверхні планет земної групи, яка будова Землі, довідаємося про причини зміни фаз Місяця, порівняємо фізичні умови на поверхні Місяця і Землі, а також дізнаємося чи є життя на Марсі.
ІV. Повідомлення теми, мети, плану вивчення теми.
План вивчення теми
  1. Земля: внутрішня будова, будова атмосфери.
  2. Екологічна система Землі.
  3. Місяць.
  4. Фізичні умови на Місяці.
  5. Дослідження Місяця за допомогою космічних апаратів.
  6. Загальна характеристика планет земної групи: Меркурія, Венери, Марса.
V. Вивчення нового навчального матеріалу
Планети Сонячної системи за розмірами і будовою діляться на  дві групи — планети земної групи (Меркурій, Beиера, Земля, Марс) та планети-гіганти (Юпітер, Сатури, Уран, Нептун). Суттєва відмінність між цими групами планет полягає в таких факторах: планети земної групи мають тверду поверхню, бо складаються переважно з важких хімічних елементів; планети-гіганти утворилися здебільш з легких елементів — Гідрогену та Гелію, тому їхня середня густина невелика, а між атмосферою і поверхнею немає чіткої межі.
Земля:
  • рухається по своїй орбіті навколо Сонця з швидкістю  80 км/с;
  • навколо власної осі робить один оберт за добу;
  • оточена атмосферою, яка простягається в космосі більше ніж на 1000 км;
  • має ідеальні умови для існування життя (температуру, склад атмосфери, величезну кількість води).
Місяць є природним супутником Землі, на якому атмосфера відсутня.
Синодичний  період обертання Місяця (29,5 земної доби) – проміжок часу, через які відбувається зміна фаз
Сидеричний  період обертання Місяця (27,3 земної доби) – час обертання Місяця навколо Землі відносно зір
Меркурій с найменшою планетою Сонячної системи, яку рідко кому випадало спостерігати неозброєним оком, бо знаходиться вона близько від Сонця. Меркурій має дуже повільне обертання навколо своєї осі – сонячна доба вдвічі довша ніж період його обертання навколо Сонця. Отже, протягом майже трьох місяців там світить Сонце, і стільки ж триває ніч.
Венера привертає увагу людей тим, що на нашому небі, що її яскравість перевищує блиск зір першої зоряної величини. Венера обертається навколо осі у зворотному напрямку (порівняно з обертанням Землі) і сонячна доба там триває 117 земних діб.
Марс. Названий колись за свій червоний колір на честь бога війни, “кривавий” Марс під час протистоянь за яскравістю поступається тільки Венері. Хоча маса та радіус Марса трохи менші, ніж Землі, але тривалість доби (24,6 год) і зміна пір року (вісь обертання нахилена під кутом 65° до площини орбіти) нагадують нашу планету.
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Фронтальна бесіда за запитаннями:
  1. Які оболонки Землі вам відомі?
  2. Що ви знаєте про внутрішню будову Землі?
  3. Якого газу найбільше в земній атмосфері?
  4. З яких причин поверхня Місяця густо вкрита кратерами і не схожа на поверхню Землі?
  5. У чому полягає подібність і в чому – відмінність планет земної групи?
VІІ. Висновки, підбиття підсумків заняття.
Атмосфера Землі створює захисну ковдру, яка підвищує  температуру на нашій планеті та оберігає життя від смертельного космічного випромінювання. Місяць – це мертвий світ в якому відсутнє життя. У майбутньому наукові бази можна створити під поверхнею Місяця.
Планети земної групи — Меркурій, Венера, Земля і Mарс схожі за розмірами, масою і внутрішньою будовою, але фізичні  умови на поверхні Меркурія, Венери і Марса дуже відрізняються від земних, тому там не виявлені ознаки життя.
VІІІ. Домашнє завдання:           П: § 7; №1—6, 8, 11;
П: § 8; №1—12.

Комментариев нет:

Отправить комментарий